Samtrafiken deltar på open innovation-event

Crowding lanserade under kvällen sin nya webbplattform där den som vill får chansen att släppa loss sin kreativitet och genom en co-creation-process utveckla nya produkter eller tjänster. De inbjudna bestod av såväl studenter som företagare, alla med det gemensamma målet att leverera innovativa idéer till de företag som ställde upp med utmaningar. Samtrafiken deltog, i sällskap med bland annat Hungerprojektet och Lantmännen, och lät deltagarna lämna lösningar till utmaningen ”Hur kan vi alla utnyttja befintliga sociala medieplattformar för att hjälpa resenärer att snabbare hitta information om aktuella störningar?”

Samtrafikens utmaning mottog ett tiotal innovationsidéer under kvällen. Tävlingen håller nu på under tre månader och innehåller totalt fyra steg: idé, koncept, diskussionsprocess och presentation. I prispotten ligger 10 000 kronor för de bästa förslagen som Crowding och Samtrafiken utser.

– Det ska bli spännande att se vad det kommer in för förslag inom den närmsta framtiden. Vi fick redan under eventet in några intressanta idéer, säger Åsa Edholm på Samtrafikens utvecklingsavdelning.

Crowdsourcing är ett relativt vanligt begrepp i USA och är på väg att ta ordentlig fart även här i Sverige. Åsa Edholm tror på att man som företag kan höja sin innovationskapacitet genom att jobba mer öppet.

– Att locka utomstående att delta i innovationsprocessen av nya tjänster och produkter genom crowdsourcing är ett spännande koncept som känns givande för oss på Samtrafiken att delta i. Vi jobbar ju sedan tidigare med Trafiklab där vi möjliggör för tredjepartsutvecklare att utveckla tjänster med hjälp av data och API:er, säger Åsa Edholm.

Läs mer om Crowding här och registrera dig gratis för att vara med och lämna idéer på utmaningarna.