Vuxen som håller ett barn i handen och en buss i bakgrunden

Resplus för dig som återförsäljare

Genom Samtrafikens nationella distributionstjänst får återförsäljare åtkomst till markbunden trafik och kan sälja enskilda sträckor och kombinerade Resplus-resor till sina kunder. Resplus är ett samarbete mellan drygt 40 olika kommersiella trafikoperatörer och offentligt finansierad kollektivtrafik. En Resplus-resa är en kombinerad resa med minst två av dessa trafikutövare. De har kommit överens om ett gemensamt kundlöfte för Resplus, den så kallade Kom-fram-garantin. Den finns beskriven i Resplus resevillkor och innebär i korthet att resenären även vid en trafikstörning med bruten anslutning kommer fram till slutdestinationen, inte bara till nästa bytespunkt. Grunden för detta samarbete är att resekedjorna hålls ihop genom överenskomna minsta bytestider på stationer och hållplatser.  

Kom-fram-garantin för Resplus-resor täcker in resenärens rättigheter enligt svensk lag 2015:953, busspassagerarförordningen (EU) 181/2011 samt tågpassagerarförordningen (EU) 2021/782. Det ska tydligt framgå att det är en Resplus-resa med en hänvisning till resevillkoren innan kunden köper biljetten. Återförsäljaren har skyldighet att upplysa om rättigheterna som omfattas av resevillkoren. 

Resplus resevillkor

Riktlinjer för information om resenärens rättigheter vid biljettköp

 

Trafikstörningar Resplus  

  • Den trafikoperatör som orsakat en försening eller inställd avgång ska hjälpa resenären med ombokning eller nya biljetter till slutdestinationen utan kostnad för resenären.  
  • I efterhand får resenären ansöka om förseningsersättning från den orsakande trafikoperatören. 
  • Om resenären anser att resan p.g.a. försening mist sitt syfte och avbryter eller inte alls genomför resan (s.k. onyttig resa) har denne rätt till full kompensation för hela resan från den trafikoperatör som orsakat förseningen. Kompensationen betalas ut från trafikoperatörens kundärendesystem eller annat utbetalningssystem. 

Trafikstörningar vid Resplus-resa ska alltså aldrig hanteras av återförsäljaren. Om resenären kontaktar återförsäljaren ska resenären hänvisas till orsakande trafikoperatör för hjälp och kompensation.  

Undantag om resenären inte får kontakt med orsakande trafikoperatör:  

  1. Om resenären vill bli ombokad till slutdestinationen får återförsäljaren sälja nya biljetter som resenären i efterhand får kräva ersättning för från orsakande trafikoperatör.
  2. Om resenären vill avbryta resan (onyttig resa) får återförsäljaren sälja biljetter så att resenären kommer tillbaka till utgångsstationen. Resenären ska i efterhand kräva ersättning från orsakande trafikoperatör.
  3. Om resenären inte påbörjar resan (onyttig resa) ska återförsäljaren inte göra någonting. Resan får inte krediteras i bokningssystemet eftersom anslutande trafikoperatörer inte ska drabbas ekonomiskt. Resenären får kontakta orsakande trafikoperatör när de är tillgängliga. 

Trafikstörningar enskild resa

I grunden ska trafikstörningar på en enskild resa med en trafikoperatör (ej Resplus) hanteras likadant som en Resplus-resa. Trafikoperatören ansvarar för att hjälpa och kompensera resenären.  

Undantag kan gälla vid inställd resa om resenären väljer att inte resa med nästa avgång och kontaktar återförsäljaren för att få pengarna tillbaka. Återförsäljaren måste i det fallet kontakta trafikoperatören, dels för att säkerställa att det verkligen var en inställd avgång, dels för att säkerställa att resenären inte redan har blivit kompenserad av trafikoperatören.

Här kan du klicka på trafikoperatörernas hemsidor och hitta deras kontaktuppgifter

Felaktig försäljning 

Om återförsäljaren har gjort en felaktig försäljning får bokningen återköpas/felexpedieras. Regelverket för när det är tillåtet/inte tillåtet framgår här:

Felaktiv försäljning

Felaktig försäljning får användas vid återköp inom 24 timmar från det att bokningen gjordes.

Godkänt för återförsäljare att göra återköp med orsak Felaktig försäljning:
- fel namn på bokningen
- fel tid/datum för resan
- fel rikting på resan
- vid två identiska bokningar - om t.ex. kunden råkat boka en resa själv och resebyrån bokat samma resa, eller resebyrån råkat boka två identiska resor av misstag

Ej godkänt: 
- om tidpunkten för resans start redan har passerat
- resenären har ångrat sig och biljetten inte kan ombokas eller återköpas
- då den nya resan innehåller andra trafikföretag
- vid trafikstörningar så som förseningar, inställda tåg/avgångar eller andra reklamationer, dessa hanteras av trafikföretagen
- om resenären åberopar onyttig resa och vill ha pengarna tillbaka, Trafikföretaget som orsakat störningen ersätter resenär för hela biljetten och för eventuell resa tillbaka från eget utbetalningssystem, inte bokningssystemet

Förseningsersättning 

Förseningsersättning är en kompensation baserad på lag (2015:953) respektive passagerarförordning (EU) 2021/782 och ska alltid bedömas och hanteras av trafikoperatören som orsakat förseningen.