Begrepp i kollektivtrafikbranschen
Liksom de flesta branscher präglas kollektivtrafikbranschen av många begrepp och facktermer som hör just kollektivtrafiken till. Vi har samlat och definierat de vanligaste i vårt arbete för att vi internt på Samtrafiken ska åstadkomma en gemensam förståelse för dem samt för att vi ska vara konsistenta i hur vi använder dem.
Vi hoppas att vår begreppslista kan underlätta i arbetet för dig som jobbar inom eller med koppling till branschen. Notera dock att det kan förekomma varianter av definitioner och att denna begreppslista är den version som vi på Samtrafiken valt att förhålla oss till.
Listan uppdateras och fylls på löpande för att hållas aktuell och levande. Har du tips på något begrepp som du anser borde tillföras listan är du välkommen att kontakta oss via kommunikation@samtrafiken.se.
Begrepp |
Förkortning |
Definition |
---|---|---|
Annonserat nummer | Det linjenummer som visas mot resenär. | |
Aggregering av trafikdata |
Slå samman flera olika trafikdatakällor. |
|
Anropsstyrd trafik |
|
Tur eller sträcka som endast trafikeras efter beställning via telefon eller andra digitala kanaler. Beställningen måste göras en bestämd tid innan avresa. |
Ansl |
Ansl |
Anslutning mellan två trafikslag |
Av- och påstigningsrestriktioner | Begränsning på hållplatser där endast avstigning eller påstigning är tillåtet. | |
Beställningstrafik | Operatörerna och då främst länsbolag, har beställningstrafik på sträckor där trafikutbudsplanen ställer krav på utbud men underlaget är litet. Detta gäller nästan uteslutande buss. För kommersiell busstrafik används det när man vill veta om man ska göra en avstickare från motorvägen, t ex en bensinmack. Bokningarna kan komma precis innan hållplatsen passeras. Ur ett dataperspektiv behöver man sätt olika regler som ska gälla, tid innan som bokningen ska ske, var man ska ringa, vilka turer och sträckor. | |
Biljett | Färdbevis som visar rättigheten att nyttja specificerade resurser med specificerad giltighet. | |
Biljett- och betalstandard | BoB | Biljett- och betalstandard, nationell. |
Biljettens giltighet geografiskt | Var en biljett är giltig, exempelvis inom vissa zoner eller ett län | |
Biljettens giltighet i tid | Hur länge en biljett är giltig, exempelvis 75 min eller 30 dagar | |
Biljettförsäljare | Säljkanal som säljer biljetter, exempelvis sj.se eller pressbyrån | |
Brut | Brut | Är motsatsen till Ansl. I Reseplaneraren blir det en anslutning som man inte vill ha. Man vill istället bryta den. Det kan bero på att man får för många och onödiga byten. |
Bytesprio | Om man ska byta från linje a till linje b kan man göra det på flera ställen men vissa ställen är bättre än andra ur olika aspekter, mer trafik/utbud, säkrare trafikmiljö (ljus, bänk, väderskydd). | |
Bytespunkt | Ett samlingsnamn för hållplatser och resecentrum. En utpekad plats för på-, av- och omstigning mellan ett eller flera trafikslag. | |
Bytesregelmodulen | BRM | Bytesregelmodulen. Innehåller samtliga bytesregler vid olika hållplatser och stationer i hela Sverige samt en del utomlands. |
Bytestider | Samtrafiken sätter en generell bytestid för en hållplats/station som trafikeras av flera operatörer. Bytestider vid en hållplats/station sätts av operatören om det är byte inom den egna trafiken. | |
Dated Output Interface | DOI | NOPTIS-gränssnitt för planerad trafikdata, används framförallt i PubTrans BASE (Produkt från Hogia). |
Direkt företag | De Resplusföretag som har avtal direkt med SilverRail och levererar sina priser själva. Vi levererar bara trafikdata. Med undantag av SJ som levererar även sitt trafikdata själva. | |
Enkelbiljett | Färdbevis som är giltig under en kortare tid antingen för endast en resa eller x antal minuter beroende på geografiskt område | |
Riksdatabasen | RDB |
Databasen för all kollektivtrafikdata som Samtrafiken samlar in och sammanställer på uppdrag av Transportstyrelsen. |
Gemensam trafikantinformation | GTI | Gemensam Trafikantinformation. Alla som bedriver kollektivtrafik måste enligt Transportstyrelsens föreskrift TSFS 2012:2 och 2012:72 lämna anmälan till den regionala kollektivtrafikmyndigheten samt information om trafikutbud till Samtrafiken i Sverige AB. |
General Transit Feed Specification | GTFS | General Transit Feed Specification, en specifikation av ett standardiserat format för kollektivtrafikstidtabeller och associerad geografisk information. |
Gånglänkar | Dynamisk gånglänk skapas genom att systemet hittar närmaste hållplats utifrån frågan och då endast i slutet eller i början av resan. Den statiska gånglänken kommer från operatören om det är för egen trafik. | |
Hostingföretag | De Resplusföretag som har avtal med oss om att leverera både trafikdata och priser till SilverRail. | |
Hållplats | HPL | En plats märkt med en stolpe med topptavla eller ett väderskydd som anvisar på- och avstigning i busstrafiken |
Hållplatsläge | Läge | Alla hållplatser (se över) har minst ett hållplatsläge som avser den specifika platsen där ett fordon/en tur avgår från. Större hållplatser, centralstationer etc. har ofta flera hållplatslägen |
Indata | Det trafikdata som levereras till Samtrafiken via olika format eller matas in manuellt som sedan behandlas och förädlas. | |
Interoperabilitet | Interoperabilitet är förmågan hos olika system att fungera tillsammans och kunna kommunicera med varandra | |
IVU.pool | IVU.pool | Databas utvecklad av IVU som Samtrafiken lagrar och redigerar trafikdata i. Bildar tillsammans med Bytesregelmodulen (BRM) Riksdatabasen (RDB). |
Kollektivtrafik |
Persontransporter av allmänt ekonomiskt intresse som erbjuds allmänheten fortlöpande och utan diskriminering. |
|
Kombinerad resa |
Resenär: en resekedja med byte Trafikbolag: en hopslagen biljett bestående av flera delbiljetter |
|
Kom-fram-garanti | En del av Resplus resevillkor som beskriver resenärens rättighet vid akut trafikstörning. Den trafikoperatör som orsakat en störning eller på vars sträcka en störning har uppstått ska hjälpa resenären med ny resplan, trafikstörningsbiljetter eller i förekommande fall nya biljetter för hela resan utan kostnad för resenären. | |
Kommersiell Trafik | Kollektivtrafik som utförs av trafikföretag men som inte är upphandlad och skattefinansierad. Trafiken finansieras endast av biljettintäkter. | |
Ledsagning | Ett stöd till personer med funktionsnedsättningar för på-, av-, och omstigning vid bytespunkter. | |
Linjelagd kollektivtrafik | Kollektivtrafik som går enligt förbestämd tidtabell. | |
Linjenummer | Ett tekniskt nummer som oftast är samma som det annonserade numret men kan skilja sig för t.ex. stadsbussar då samma producent kan leverera flera linje 1. | |
Linjeproducent | Ett företag som levererar data för trafiken och/eller den operatör/entreprenör som utför transportarbetet. | |
Linkon Silverrailtech | SRT | Svenskt företag med kontor i Stockholm och Norrköping som tillhandahåller försäljningssystem och diverse andra tjänster/produkter kopplat till detta. |
Lokal hållplats | En hållplats som trafikeras av en producent. Levereras tillsammans med trafikdata från producenten och behöver inte ha ett unikt namn eller nummer. | |
Länsöverskridande resa | En resa som börjar i ett län och slutar i ett annat län. | |
Network Timetable Exchange | NeTEx | NeTEx är en standard för utbyte av kollektivtrafikinformation via XML-dokument. Den är baserad på ett XML-schema som använder sig av delar av Transmodels definitioner av vanliga kollektivtrafiktermer och datastrukturer. |
Nordic Public Transport Interface Standard | NOPTIS | NOPTIS är en förkortning av Nordic Public Transport Interface Standard vilken bygger på Transmodel. Standarden ägs och förvaltas av flera nordiska kollektivtrafikaktörer |
Onyttig resa | Om resenär inte är intresserad av en ny resplan. Resenär kan resenären välja att få åka tillbaka. Utan kostnad och med full återbetalning av hela biljetten | |
Open Trip Planner | OTP | Open Trip Planner. Reseplanerare baserad på öppen källkod. |
Participant ID | PID |
Ett ID som används inom BoB (Biljett & Betalstandarden) för att identifiera vem man kommunicerar med. Varje BoB participant tilldelas ett unikt PID. För att från ett reseplanerarsök ta reda på vilken part (PID - Participant ID) man ska kommunicera med för att få ut produkt-/prisdata för sökresultatet från en reseplanerare används THM id från trafikdatat för att slå upp motsvarande PID. Not: ovanstående översättning THM → PID förutsätter harmoniserat trafikdata. |
Periodbiljett | Färdbevis med giltighet under specificerad tidsperiod, exempelvis 30 dagar. | |
Open Sales and Distribution Model |
OSDM | Standard framtagen av UIC, en internationell organisation för tågoperatörer. Den inriktar sig främst på hantering av bokningar samt produkter, priser och biljettförsäljning för fjärrtågtrafik. |
Public Transport Reference Data Model | Transmodel | Transmodel är en förkortning av "Public Transport Reference Data Model" (EN 12896) som är en europeisk standard och konceptuell modell för kollektivtrafikinformation. Huvudsyftet med standarden har varit att skapa ett gemensamt språk kring kollektivtrafikdomänen med konsekvent terminologi för viktiga termer inom kollektivtrafik. |
Realtidsinformation | Information till resenären om bussen eller tågets faktiska avgång. Realtidsinformationen bygger på GPS-signaler i fordonens datorer som ger en exakt beräkning om ankomsttid. | |
Realtime Output Interface | ROI | NOPTIS-gränssnitt för realtidsinformation, används framförallt i PubTrans DaRT (Produkt från Hogia) |
Regional kollektivtrafik | Kollektivtrafik inom ett län eller över en länsgräns vars syfte är att sörja för vardagsresande. | |
Regional kollektivtrafikmyndighet | RKM | En politiskt styrd funktion med ansvar för den regionala kollektivtrafiken genom att denne ska upprätta ett regionalt trafikförsörjningsprogram, ska fatta beslut om allmän trafikplikt, säkerställa tillgänglighet för alla resenärsgrupper samt verka för god taxiförsörjning. |
Resplan | Annan väg eller andra linjer vid trafikstörning. | |
Resplus | Kombinerat resande, en biljett för hela resan (minst 2 operatör, länsöverskridande resa). | |
Resrobot | Samtrafikens varumärke för Sveriges nationella reseplanerare | |
Rikshållplatser |
En hållplats med unikt namn och nummer för att samla ihop lokala hållplatser som ligger på samma plats samt för att skilja lokala hållplatser åt som har samma namn men ligger olika geografiskt. Har skapats för att harmonisera hållplatserna i riksdatabasen. Alla operatörer som skickar trafikdata till Samtrafiken använder sina egna hållplatsnummer vilket gör att det blir dubbletter i databasen. För att komma till rätta med det har Samtrafiken nummersatt alla hållplatser och översätter operatörens hållplatsnummer till ett unikt rikshållplatsnummer. Ibland har även fler hållplatser ”bakats ihop” till en rikshållplats, tex vid en station där både bussterminal och tågstation har samma rikshållplatsnummer. |
|
Service Interface for Real Time Information | SIRI | SIRI står för Service Interface for Real Time Information och är en standard för realtidsinformation som bygger på Transmodel. SIRI är en europeisk standard och förvaltas (precis som NeTEx och Transmodel) av CEN |
Swedish Transport Integration Platform | STIP |
STIP är en samling komponenter för att hantera trafikdata, både planerad och realtid. |
Tidtabell | Linjer, hållplats, tider, trafikeringsdagar. | |
Tidtabellsdatabasen | TDB | Tidtabellsdatabasen . Databasen ägs och används av Linkon för att förse Petra med trafik. |
Trafikdata | Det trafikdata som levereras till Samtrafiken via olika format eller matas in manuellt som sedan behandlas och förädlas. | |
Trafikföretag | En kommersiell utförare av kollektivtrafik. | |
Trafikhuvudman | THM | En trafikhuvudman ansvarar för kollektivtrafikens utförande. För Samtrafiken är detta en organisation som är ”avsändaren” gentemot resenärer och som i Samtrafikens data står som den som beställer trafiken. Oftast ansvarig för taxor (prisregler och priser) och för resor med visst trafikföretag, t.ex. länstrafikbolag eller tågoperatör. |
THM-ID | Ett THM id används som en identifierare för ägarskapet av olika trafikdataobjekt (hållplatser, linjer/turer etc.). | |
Trafiklab | TL | Trafiklab är en plattform och en tjänst som erbjuder ett community för öppen trafikdata. En plats där du som utvecklare kan ta del av data och API:er för kollektivtrafiken i Sverige och enkelt kan få den information du behöver för att utveckla vassa tjänster |
Trafikoperatör | Den som kör, ingår reseavtal. | |
Trafikstörning | Avvikelser i trafiken som påverkar resenärens resa. | |
Trafikstörningsbiljett | Så kallad 0-biljett. Det är en ny biljett med den ursprungliga operatören men en annan avgång. | |
Transportfil |
Datafil med trafikdata enligt Samtrafikens transportformat. |
|
Transportformatet | TRP / TRFO | Filformat för att importera och exportera trafikdata (främst turer och hållplatser) från IVU.pool, används även av TDB. |
Tredjepartsutvecklare | En tredjepartsutvecklare är oftast en utvecklare som inte har några förbindelser att utveckla. | |
Turnummer |
Ett unikt nummer som gör att det går att skilja olika avgångar åt på samma linje. Ska finnas på alla avgångar men används framförallt av tåg och expressbussar för att skilja avgångar åt. |
|
Återförsäljare | ÅF |
Den som säljer resan. En webbsida, gå in på resebyrån, ringa, automat. T ex SJ, Öresundståg, BigTravel och Pressbyrån. |