Klas Bringert ny produktstrateg på Samtrafiken
Den 1 september välkomnade Samtrafiken Klas Bringert till rollen som produktstrateg. Vi bad honom berätta lite om sin nya roll och vad han och Samtrafiken hoppas kunna uppnå med den.
Vad kan du berätta om din roll som produktstrateg här på Samtrafiken?
Efter snart 15 år i kollektivtrafikbranschen är det nära tillhands att tänka att jag kommer jobba med lite av varje kopplat till produktutveckling, samverkan och digitalisering av vårt gemensamma kunderbjudande.
Lite mer konkret handlar mitt uppdrag om att säkra att Samtrafiken verkligen erbjuder de produkter och tjänster som marknaden efterfrågar. Målet är att skapa positiva reseupplevelser för resenärerna samtidigt som våra produkter ska vara lönsamma för Samtrafikens ägare och partners. Som jag ser det finns en stor potential att bredda utbudet av Resplus-produkter.
Berätta om dina intryck och reflektioner efter första veckan på jobbet.
Eftersom jag under det senaste året haft en liknande roll inom Mälardalstrafik, som ju också sitter i Kollektivtrafikens hus, var steget att byta arbetsgivare och tjänst inte så stort. En förändring blir att jag får fler samarbetspartners. På Samtrafiken samarbetar vi med drygt 50 partners, jämfört med de sex ägarregioner som Mälardalstrafik har.
Och stämningen är verkligen familjär, både inom Samtrafiken och bland branschkollegorna som vi delar lokaler med. Här är högt i tak, både bildligt och bokstavligt, och jag upplever att det finns en enorm kompetens och erfarenhet bland hängivna experter och entusiaster.
Vad hoppas du åstadkomma inom ditt uppdrag?
Förutom att jag delar Samtrafikens vision och ser fram emot att få vara med och göra Sverige till ett föregångsland inom hållbart resande, tilltalas jag av att få jobba ihop med i princip alla aktörer inom såväl den kommersiella som den samhällsköpta kollektivtrafiken. Jag hoppas också kunna bidra till att vi på Samtrafiken blir ännu snabbare på att fånga upp och agera på förändringar i vår omvärld.
Samtrafikens pågående arbete med att lansera den nya digitala infrastrukturen för framtidens resande gör att jag känner stor tillförsikt till våra möjligheter att nyttja den nya plattformens styrkor och ta kombinationsresor och tredjepartsförsäljning till helt nya nivåer de kommande åren.