samverkan_hero

Samverkan

En stark samverkan är en framgångsfaktor för kollektivtrafikens utveckling i Sverige. För att tillgodose det behovet fungerar Samtrafiken som en samverkansarena för både ägare, partners och andra intressenter. Syftet med samverkan är att på ett kostnadseffektivt sätt samordna kollektivtrafikbranschens behov av enighet och utveckling så att resenärer kan söka, köpa och resa med kollektivtrafik i hela Sverige. Det bidrar till både merintäkter hos våra ägare som att det hållbara resandet ökar.

Vikten av samverkan – enligt våra ägare och partners

Förenkla för resenären

Branschens slutkunder, resenärerna, ska på ett enkelt och modernt sätt kunna planera och boka en resa med flera trafikoperatörer, även konkurrerande bolag, både inom Sverige och längre fram även till och från Europa. 

Nationell digital infrastruktur

Samverkan är avgörande för att branschen ska kunna etablera och vidmakthålla en gemensam och modern nationell digital infrastruktur. Den ska framtidssäkra tjänsten Resplus och möjliggöra effektiv innovation till nytta för branschen och resenärer.

Snabbare klimatomställning och en ökad innovationstakt

Kollektivtrafiken kommer att vara en viktig pusselbit i den akuta klimatomställningen. Samverkan och att genom ökad digitalisering ge plats för fler innovativa lösningar inom kollektivtrafiken är avgörande för utvecklingen framåt.

Några av våra Samverkansformer

Samverkansforum

Samtrafiken anordnar Samverkansforum en gång per år. Nyckelpersoner hos våra ägare och partners bjuds in för att tillgodogöra sig kunskap samt diskutera och bidra till branschens gemensamma utveckling. Läs mer.

Behovsstyrd samverkan med fokus affärsutveckling

Samtrafikens affärsutvecklingsavdelning arrangerar vid behov samverkan i mindre grupper för att på ett djupare plan diskutera branschens gemensamma utveckling och utmaningar. Det handlar till exempel om hur den gemensamma samverkansprodukten Resplus ska utvecklas, samt hur regelverket kring olika produkter, priser och biljetter kan och bör se ut. 

Projektstyrgrupper

Möjlighet att delta aktivt i gemensamma utvecklingsprojektet som drivs av Samtrafiken på uppdrag av kollektivtrafikbranschen. Läs mer om våra projekt

Arkitektmöte

Ett forum där Samtrafiken och strategiskt viktiga tekniska samarbetspartners diskuterar tekniska och gränsöverskridande frågor, till exempel gällande gränssnitt mellan parternas olika system. Det drivs av Samtrafikens IT-arkitekt och deltagare är ägare till Samtrafiken och vid behov samarbetspartners. 

Datakvalitetsforum

Ett diskussions- och samverkansforum för att utbyta erfarenheter inom datakvalitetsfrågor. Genomförs av Samtrafiken några gånger per år. Vänder sig i första hand till trafikplanerare, men även systemförvaltare, arkitekter och andra inom kollektivtrafikbranschen som arbetar med kollektivtrafikdata är välkomna att delta.

BoB Tech live

Ett öppet forum för alla som använder Biljett- och betalstandarden (BoB). Här delar alla med sig av sina praktiska erfarenheter med att jobba med standarden och man diskuterar även olika behov av förändringar och tillägg i standarden.

Samverkan efter önskemål 

På önskemål från våra ägare och partners kan Samtrafiken skräddarsy och koordinera samverkan för enskilda organisationer. Andra exempel är när Samtrafiken värderar och testar utvecklingsinitiativ inom branschen eller svarar på remisser och stöd till myndigheter gällande nya eller ändrade lagar,
förordningar och föreskrifter.

Samverkan med parter utanför kollektivtrafikbranschen

Samtrafiken deltar i flera nationella och internationella projekt och samarbeten inom områden där vi ser att vi kan bidra och påverka utvecklingen vad gäller en mer datadriven kollektivtrafik.

Läs mer

Samverkansforum

Under Samverkansforum träffas nyckelpersoner hos våra ägare och partners för att diskutera frågor som är branschgemensamma inom ramen för Samtrafikens uppdrag.

Läs mer

Samverkanforum_fyrkant

Kontaktpersoner

Personal -Stefan Thulin

Stefan Thulin

Affärsutvecklingschef

Mejla mig

072-539 82 85