Samverkan
En stark samverkan är en framgångsfaktor för kollektivtrafikens utveckling i Sverige. För att tillgodose det behovet fungerar Samtrafiken som en samverkansarena för både ägare, partners och andra intressenter. Syftet med samverkan är att på ett kostnadseffektivt sätt samordna kollektivtrafikbranschens behov av enighet och utveckling så att resenärer kan söka, köpa och resa med kollektivtrafik i hela Sverige. Det bidrar till både merintäkter hos våra ägare som att det hållbara resandet ökar.
Vikten av samverkan – enligt våra ägare och partners
Förenkla för resenären
Branschens slutkunder, resenärerna, ska på ett enkelt och modernt sätt kunna planera och boka en resa med flera trafikoperatörer, även konkurrerande bolag, både inom Sverige och längre fram även till och från Europa.
Nationell digital infrastruktur
Samverkan är avgörande för att branschen ska kunna etablera och vidmakthålla en gemensam och modern nationell digital infrastruktur. Den ska framtidssäkra tjänsten Resplus och möjliggöra effektiv innovation till nytta för branschen och resenärer.
Snabbare klimatomställning och en ökad innovationstakt
Kollektivtrafiken kommer att vara en viktig pusselbit i den akuta klimatomställningen. Samverkan och att genom ökad digitalisering ge plats för fler innovativa lösningar inom kollektivtrafiken är avgörande för utvecklingen framåt.
Samtrafikens mötesgrupper och forum för samverkan
Arkitektmöte
Ett forum där Samtrafiken och strategiskt viktiga tekniska samarbetspartners diskuterar tekniska och gränsöverskridande frågor, till exempel gällande gränssnitt mellan parternas olika system i det nationella distributionssystemet. Mötet drivs av Samtrafikens IT-arkitekt och deltagare är ägare till Samtrafiken och vid behov samarbetspartners.
BoB Tech forum
Ett öppet forum för alla som använder BoB (standard för biljettdistribution och biljettvisering). Här delar alla med sig av sina praktiska erfarenheter med att jobba med standarden och man diskuterar även olika behov av förändringar och tillägg i standarden. Läs mer om BoB tech forum
Datakvalitetsforum
Ett forum för diskussion och samverkan för att utbyta erfarenheter kring kollektivtrafikens data och förbättrad datakvalitet. Genomförs av Samtrafiken några gånger per år. Vänder sig i första hand till trafikplanerare. Systemförvaltare, arkitekter och andra inom kollektivtrafikbranschen som arbetar med kollektivtrafikdata är också välkomna att delta. Läs mer om Datakvalitetsforum
Projektstyrgrupper
Möjlighet att delta aktivt i gemensamma utvecklingsprojektet som drivs av Samtrafiken på uppdrag av kollektivtrafikbranschen. Läs mer om våra projekt
Samverkansforum
Samtrafiken bjuder en gång per år in nyckelpersoner hos våra ägare och partners för att informera kring det senaste, bygga kunskap och ge möjlighet för synpunkter och input i gemensamma utvecklingsområden. Läs mer.
Tidtabellsforum
Deltagande organisationer är SJ, VY Tåg, VR Snabbtåg, Snälltåget, SilverRail.
Syftet är att:
- Dela information om kommande ändringar, inklusive ny funktionalitet, tester och releaser.
- Sprida kunskap om tidtabellernas innehåll och hur det ska hanteras.
- Diskutera frågor som rör hållplatser, bytestider, säljbara tidtabeller och biljettsläpp.
- Informera om incidenter och händelser kopplade till tidtabellsområdet.
- Hantera processfrågor kring tidtabellsflöden.
- Säkerställa en gemensam förståelse för och tillämpning av NeTEx-standarden
- Identifiera behovet av separata möten för att djupdyka i specifika tidtabellsrelaterade frågor
Trafikstörningsforum
Behovet av relevant systemstöd och samordning av regelverk är nödvändigt vid hantering av trafikstörningar. Detta i tillägg till samverkan kring hur branschen kan och bör hjälpa resenärer som reser med en Resplus-biljett.
Inom detta forum diskuterar vi och utbyter erfarenheter kring trafikstörningar med koppling till följande:
- Uppföljning av ärenden kopplat till det nationella distributionssystemet.
- Fånga upp nya behov och önskemål.
- Tolka regelverket för Resplus vid olika användningsfall.
Läs mer om Trafikstörningsforum
Behovsstyrd samverkan med fokus på affärsutveckling
Samtrafikens affärsutvecklingsavdelning arrangerar vid behov samverkan i mindre grupper för att på ett djupare plan diskutera branschens gemensamma utveckling och utmaningar. Det handlar till exempel om hur den gemensamma samverkansprodukten Resplus ska utvecklas, samt hur regelverket kring olika produkter, priser och biljetter kan och bör se ut.
Samverkan på önskemål från våra ägare och partners
På önskemål från våra ägare och partners kan Samtrafiken skräddarsy och koordinera samverkan för enskilda organisationer. Andra exempel är när Samtrafiken värderar och testar utvecklingsinitiativ inom branschen eller svarar på remisser och stöd till myndigheter gällande nya eller ändrade lagar,
förordningar och föreskrifter.
Samverkan med parter utanför kollektivtrafikbranschen
Samtrafiken deltar i flera nationella och internationella projekt och samarbeten inom områden där vi ser att vi kan bidra och påverka utvecklingen vad gäller en mer datadriven kollektivtrafik.
Kontaktperson
Samverkansforum
Samtrafiken bjuder en gång per år in nyckelpersoner hos våra ägare och partners för att informera kring det senaste, bygga kunskap och ge möjlighet för synpunkter och input i gemensamma utvecklingsområden.