Förvaltning av standarder
Med Samtrafikens aktiva engagemang i utvecklingen av standarder inom branschen förbättras möjligheterna för samarbeten mellan aktörer på marknaden. Vi förvaltar den nationella BoB-standarden (standard för biljettdistribution och biljettvisering). Samtrafiken var också bland de första i Europa att införa den öppna och internationella standarden för bokade tågbiljetter, OSDM-Online (Open Sales and Distribution Model). Utöver det arbetar vi aktivt med olika standarder för trafikdata. Vi ger råd och stöttar trafikföretag genom vår unika expertis inom området branschstandarder.
Gemensamma branschstandarder utvecklar kollektivtrafiken och håller nere kostnader
Den digitala utvecklingen inom kollektivtrafiken ger nya möjligheter att förbättra och förenkla för resenärerna. För detta krävs välfungerande kommunikation mellan olika system inom branschen. En förutsättning för att förenkla denna kommunikation är att branschen har gemensamma standarder för data.
Det är också ett sätt att hålla kostnader nere.
Det är svårt och kostnadsdrivande för trafikaktörer att följa utvecklingen av alla standarder och samtidigt säkerställa att man använder dem på rätt sätt. Samtrafiken bevakar därför utvecklingen av standarder åt våra ägare och partners. Det görs på ett såväl nationellt som internationellt plan, inom områdena kollektivtrafikdata och kollektivtrafikbiljetter.
Samtrafiken stöttar med rådgivning och driver på utvecklingen
Genom att upprätthålla en hög kompetens vad gäller standarder för kollektivtrafiken kan Samtrafiken stödja branschens aktörer med rådgivning och hjälp vid till exempel upphandlingar eller nyutveckling av teknik som ska följa rådande standarder.
Vi deltar i internationella arbetsgrupper kring aktuella standarder och kan därmed verka för att driva och påverka utvecklingen samtidigt som vi tar tillvara våra ägares och partners intressen inom området.
Den expertis vi kontinuerligt bygger upp nyttjar vi dessutom för Samtrafikens övriga tjänster, till exempel Nationell distributionstjänst, Datahantering och Trafiklab. Samtrafiken hjälper även ägare och partners att uppfylla de format på öppna data som ska följas enligt EU-reglerade standarder.
Samtrafiken i internationella samarbeten
Samtrafiken deltar aktivt i internationella samarbeten kring utvecklingen av standarder för trafik- och biljettdata. För närvarande sker detta bland annat i dessa forum:
- CEN/CENELEC – EUs standardiseringsorgan som arbetar med utveckling av datamodellen Transmodel för trafikrelaterad data
- Data4PT – ett organ som jobbar för implementeringen av gemensamma standarder för kollektivtrafik inom EU
- CoRoM – EU-projekt för att rekommendera standard för försäljning av multimodalt resande (d.v.s. allt från långväga tåg till uthyrning av el-cyklar)
- ODIN – samarbete mellan de nordiska länderna för bland annat en nordisk NeTEx-profil
- e-TSAP – europeiskt samarbete för erfarenhetsutbyte kring e-Ticketing
- UIC/OSDM – samarbete för utveckling av boknings- och biljettstandard för fjärrtåg nationellt och internationellt.
Samtrafiken hanterar följande standarder
BoB (standard för biljettdistribution och biljettvisering)
Standard för att hantera information om produkter och priser samt för hantering av biljettförsäljning och biljettvalidering. Standarden fokuserar i första hand på regionaltrafik, det vill säga obokad kollektivtrafik. Den är framtagen gemensamt av flera partners i branschen och förvaltas av Samtrafiken på uppdrag av våra ägare.
Läs mer om BoB här
OSDM-Online (Open Sales and Distribution Model)
Standard framtagen av UIC, en internationell organisation för tågoperatörer. Den inriktar sig främst på hantering av resor som kräver förbokning, priser och biljettförsäljning för fjärrtågtrafik. Samtrafiken var först i Europa med att implementera denna standard.
Läs mer om OSDM här
NeTEx (Network Timetable Exchange)
EU-standard för statisk kollektivtrafikdata. Aktörer i branschen inom EU är skyldiga att publicera statisk trafikdata i detta format.
Läs mer om NeTEx här
SIRI (Service Interface for Real Time Information)
EU-standard för realtidsdata. Exempel är data för störningar och fordonsuppdateringar. SIRI använder samma datamodell (Transmodel) som NeTEx.
Läs mer om SIRI här
GTFS (General Transit Feed Specification)
Branschstandard för planerad trafik och trafik i realtid. Hanterar även biljettinformation inom ”GTFS-Fares”. Denna standard används främst av Google och Apple för att presentera trafikdata.
Läs mer om GTFS här
Noptis (Nordic Public Transport Interface Standard)
Standard som ägs och förvaltas av Movia, Skånetrafiken, Storstockholms Lokaltrafik och Västtrafik. Den hanterar planerad trafik, störningsmeddelanden och realtidsinformation. Den används av stora delar av svensk kollektivtrafik.
Läs mer om NOPTIS här
TAF/TAP TSI (Telematics)
En standard utvecklad för den europeiska tågindustrin för hantering av tågrelaterad data. Det är också en CEN/ISO-standard som är reglerad för användning av tågoperatörer inom EU.
Läs mer om TAF/TAP TSI här
Standarders roll genom kundresan
Olika standarder har olika roller genom kundresans olika steg, vilket illustreras i illustrationen nedan.
Kontaktperson
Digital grundutbildning BoB
Är du ute efter en introduktion och vill slippa plöja en massa teknisk dokumentation? Då har vi en kurs för dig! I den här korta kursen går vi igenom standardens olika delar och hur den används, på ett lättsamt och pedagogisk sätt.
Samtrafikens begreppslista
Svårt att hålla reda på förkortningar, fackuttryck och olika begrepp som användas i kollektivtrafikbranschen? Ta gärna hjälp av vår version av definitioner på många av de vanligaste begreppen.