Glad person väntar på bussen

Resplus för dig som resenär

Resplus är ett biljett- och resesamarbete som binder ihop Sveriges kollektivtrafik. Detta är möjligt tack vare en unik samverkan mellan så gott som alla Sveriges trafikföretag som jobbar tillsammans för att göra resan så smidig och enkel som möjligt för dig som resenär.

Sveriges största biljettsamarbete

Med Resplus får du hela resan på en biljett, oavsett vilka delsträckor som ingår. På en och samma biljett kombineras enkelt fjärrtåg, regional- och pendeltåg, expressbussar, stadstrafik och färjor. Oavsett vilka delsträckor som ingår kommer du ända fram till slutmålet för din resa. Ange bara från vilken station till vilken station du vill resa så tar bokningssystemet fram olika reseförslag.

Resplus innebär att du som resenär ska få en enkel och trygg resa – hela vägen. Trafiken samplaneras så att du ska få korta gångavstånd och lagom långa bytestider vid byten mellan tåg, buss och båt.

När du har en Resplusbiljett får du dessutom en Kom-fram-garanti, där trafikföretagen gemensamt garanterar att du kommer till din slutdestination, även om trafikstörningar uppstår.

Du köper din Resplusbiljett före avresan på samma sätt som vanliga tågbiljetter, till exempel på internet, över telefon och hos resebyråer. Biljetten kan sedan skickas till dig som mail eller sms. Observera att du inte kan köpa din Resplusbiljett ombord.

Här är några exempel på var du kan köpa Resplusbiljetter: kopbiljett.resrobot.se, norrtag.se, oresundstag.se, sj.se, snalltaget.se och vy.se.

Kontakt vid frågor om din bokning

Vid frågor kring ditt köp eller din bokning, kontakta den återförsäljare som sålt din biljett, eller det trafikföretag som trafikerar din resa. Vid reklamation ska du vända dig till det trafikföretag som trafikerar din sträcka.

Människor i ankomsthall

Resplus resevillkor

Nedan finns de fullständiga villkoren som gäller vid köp av en Resplusresa inklusive villkor för den Kom-fram-garanti som ingår i din Resplusbiljett.

Vid ytterligare frågor ska du som resenär alltid vända dig till den part som sålt biljetten alternativt den operatör som trafikerar den sträcka som din biljett gäller.

Resplus periodkortstillägg

Hela Sveriges kollektivtrafik på en biljett? Ja, nästan i alla fall. Med Resplus periodkortstillägg kan du resa med lokal- och regionaltrafik mellan drygt 50 000 hållplatser i Sverige – med ett enda kort.

Genom att köpa ett Resplustillägg till ditt SJ årskort kan du åka med större delen av länstrafikbolagens trafik. Du behöver inte förboka din resa med länstrafiken, utan det räcker att du visar upp årskortet med Resplustillägg tillsammans med giltig fotolegitimation. Resplustillägget gäller även för två medföljande barn, d v s en vuxen kan ta med sig upp till två barn 0-6 år utan extra kostnad.

Nedan hittar du en översiktlig förteckning över de trafikföretag som accepterar Resplus årskortstillägg med SJ.

Vanliga frågor

Här finns svar på de vanligaste frågorna om Resplus. Vill du veta mer, vänd dig till det försäljningsställe där du köpte din Resplusbiljett.

Resevillkor

Vad gäller för att ta med t ex cykel, skrymmande bagage eller djur ombord på resan?

Respektive trafikoperatörs regler gäller. Kontrollera alltid före resan vad som gäller för samtliga operatörer som ingår i din resa. Notera att olika operatörer kan ha olika regler. T ex kan en operatör tillåta cykel ombord medan en annan inte tillåter cykel.

Finns det särskilda regler för Covid-19?

MED ANLEDNING AV RÅDANDE SITUATION MED CORONA-VIRUSET GÄLLER FÖLJANDE FÖR OMBOKNING OCH AVBOKNING AV RESPLUSRESOR:

Grundregeln är att ordinarie regler för ombokning/avbokning gäller:

Om man vill avboka en Resplusresa inom Sverige där någon delsträcka är ”kan ej ombokas/kan ej återbetalas” kommer inte dessa återbetalas.

Endast delsträcka med flexibilitet ”kan ombokas” eller ”kan återbetalas”. Observera att resorna måste avbokas före avresa.

Om en resenär vill avboka p.g.a. sjukdom kan biljetten återköpas mot uppvisande av ett godkänt läkarintyg.

Avsteg från grundregeln:

  • All regional kollektivtrafik (länstrafik) erbjuder ökad flexibilitet för Resplus-resenärer under Covid-19 pandemin. Det innebär att det tillfälligtär tillåtet att göra återköp av delsträckor med länstrafik som är en del av en Resplus-biljett där huvudsträckan har köpts med omboknings- eller återbetalningsskydd. Säljande part ges tillåtelse att göra felexpediering i systemet för delsträckan om det görs före avgångstiden. Detta gäller tillfälligt t.o.m. resdag 14/8 2021 och endast för Resplus (ej Förköpt enkel).
  • För övriga operatörers regler hänvisas till respektive bolags hemsida eller kundservice. Dessa regler gäller för närvarande, men kan komma att ändras.
Ingår tåg utomlands i Resplus?

Nej, utlandsresor ingår inte i Resplus.

Ingår flyg i Resplus?

Nej, flyg ingår inte i Resplus sammanhang.

Köpa biljett, återköpa biljett, omboka biljett

Var kan jag köpa min Resplusbiljett?

De främsta säljställena är: SJ, Resrobot, Öresundståg, Snälltåget, Vy och Norrtåg

Du kan också köpa i SJ:s app och biljettautomater, på resebyråer och biljettombud som Pressbyrån och 7Eleven.

Kan jag boka om min biljett?

Du kan boka om biljetten om den är ombokningsbar, vilket står på biljetten. För att boka om kontaktar du det företag där du köpte biljetten.

Om jag inte vill resa längre, vad gör jag då?

Om du bara har ångrat dig måste du ha en återköpbar biljett. Det står på biljetten om du har det. För återköp kontaktar du det företag där du köpte biljetten.

Om det är en försening som orsakar att du inte hinner fram i tid till ett möte/evenemang/fest eller liknande och missar hela syftet med resan kan du få tillbaka pengarna. I det här fallet kontaktar du det trafikföretag som orsakade förseningen så ska de hjälpa dig.

Ledsagning

Jag är i behov av ledsagning, kan jag boka det till min Resplusbiljett?

Ja, det kan du. Du får kontakta det företag där du köpte biljetten så kan de hjälpa dig.

Mitt barn behöver resa och hälsa på en släkting, kan jag få en medföljande på resan?

Tyvärr är det inte möjligt.

Vem kan få ledsagning?

Har du en funktionsnedsättning och behöver hjälp till och från tåget eller vid tågbyte kan du beställa ledsagning. Ledsagning finns på många stationer och kostar inget extra.

Biljettregler

Måste jag åka med den avgångstid som står på biljetten?

Biljetten är kopplad till en avgång och för många trafikföretag är det den avgången som gäller. Inom lokaltrafik kan man däremot resa med en tidigare avgång än den som står angiven på biljetten. Om man åker med en senare avgång gäller inte Kom-fram-garantin eftersom resenären då riskerar att bli sen till nästa anslutning.

I de fall ankomsten till bytestation blir försenad och man missar sin anslutande lokaltrafik, är det tillåtet att resa med en senare avgång. När det blir förseningar ska du alltid ta kontakt med personalen så hjälper de dig vidare.

Vad är en zonbiljett?

När du inte vet exakt vilken hållplats du ska åka till inom lokaltrafiken i en stad, eller du inte hittar den hållplats du vill åka till, kan du istället välja att köpa en biljett för en zon i den stad du ska åka till. Zonbiljetten har en tidsbegränsning och det är endast inom denna tid du kan resa.

Observera att inte alla städer erbjuder zonbiljett.

Det står på min biljett att jag måste ringa och förboka en del av min resa, varför måste jag det?

Vissa sträckor trafikeras inte alltid, utan endast då en resenär vill åka. Det kallas för anropsstyrd trafik. Det sker oftast med mindre fordon eller taxi.

För att kunna åka den valda sträckan måste resenären själv ringa det angivna telefonnumret inom en viss tid för att förboka delresan. Information om vart du ska ringa och hur långt innan står på din biljett.

Trafikstörning och försening

Vad gör jag om jag missar min anslutning?

Om din resa blir försenad så att du kommer missa din anslutning ska du kontakta personalen ombord så hjälper de dig. De kommer hitta bästa lösningen utifrån den givna situationen. Det kan t.ex. innebära att du får ta nästa avgång eller någon form av ersättningstrafik. Om du står på en station/hållplats som är bemannad med personal från trafikföretagen kan de hjälpa dig. Skulle det inte finnas någon att fråga får du kontakta trafikföretagets kundservice eller det företag som har sålt biljetten.

Vem hjälper mig om det uppstår försening?

Kontakta personalen ombord så hjälper de dig. Om du står på en station/hållplats som är bemannad med personal från trafikföretagen kan de hjälpa dig. Skulle det inte finnas någon att fråga får du kontakta trafikföretagets kundservice eller det företag som har sålt biljetten.

Vad händer om resan blir så försenad så att jag missar min konsert eller annat viktigt möte?

Om resan befaras bli mer än 60 minuter sen och du bedömer att resan inte längre är meningsfull att genomföra kan du åberopa onyttig resa. Det innebär att du ska få tillbaka pengarna för hela resan. Det är trafikföretaget som orsakat din försening som ser till att du får pengarna tillbaka. Om detta inträffar efter det att resan har påbörjats har du rätt att avbryta resan och få kostnadsfri återresa.

Vad händer om min resa är så försenad att jag missar sista anslutningen?

Om du riskerar att missa sista anslutningen för att komma hela vägen fram ska det trafikföretaget som orsakat förseningen se till att du antingen får ersättningstrafik (t.ex. taxi) eller att du övernattar på hotell och kan fortsätta din resa dagen efter. Du behöver inte stå för några extra kostnader.

Fordonet jag sitter på är försenat så jag kommer att bli försenad till den resa som jag har ringt och förbokat, vad gör jag?

Personalen ska hjälpa dig att antingen kontakta den förbokade transporten och be dem vänta eller ordna ersättningstrafik.

Vad är Kom-fram-garantin?

Med en Resplusbiljett kan du vara säker på att komma fram till slutmålet för din resa. Företagen inom Resplussamarbetet tar gemensamt ansvar för att lösa eventuella problem som uppstår på grund av trafikstörningar och garanterar att du kommer fram till din slutdestination.

Vid eventuell försening kontaktar du ombordpersonalen på tåget eller bussföraren som då hjälper dig på bästa möjliga sätt, genom att rekommendera en senare förbindelse eller en alternativ resväg. Är trafikpersonal inte tillgänglig, ska du ta kontakt med kundtjänsten hos den trafikoperatör som orsakade förseningen.

Hur ansöker jag om förseningsersättning?

Förseningsersättning utgår enligt gällande lagar och förordningar. Gå till webbsidan för det företag som orsakat förseningen och sök på Resplus förseningsersättning. Där kommer det att finnas en länk till ett webbformulär som du kan fylla i.

Alla resor på ett och samma ställe

Resrobot är en unik reseplanerartjänst för dig som behöver snabb, detaljerad och lättillgänglig information om resor och resekombinationer för alla typer av färdmedel.