Vuxen och barn håller hand vid busshållplats

Resplus för dig som resenär

Resplus är ett biljett- och resesamarbete som binder ihop Sveriges kollektivtrafik. Vid frågor ska du som resenär alltid vända dig till den operatör som trafikerar den sträcka som din biljett gäller eller till återförsäljaren.

Har du frågor gällande en resa du köpt?

Vid frågor kring ditt köp eller din bokning ska du kontakta den återförsäljare som sålt din biljett, eller det trafikföretag som trafikerar din resa. Vid reklamation ska du vända dig till det trafikföretag som trafikerar sträckan.

Vill du ha hjälp med att planera eller köpa en resa?

Köp din Resplus-biljett innan avresa på platser som norrtag.seoresundstag.sesj.se och vy.se. Observera att biljetten inte kan köpas ombord.

För hjälp med att boka, eller frågor om planering av en resa, kan du kontakta Tågbokningen:

Telefon: 08 – 53 52 53 52

E-post: resrobot@tagbokningen.se

Har du frågor om din förseningsersättning?

Du kan ansöka om förseningsersättning via https://forseningsersattning.resplus.se/. Där väljer du det trafikföretag som orsakade förseningen under din resa. Tänk på att det inte nödvändigtvis är samma trafikföretag som du köpte resan av.

Samtrafiken administrerar inte ärenden för förseningsersättning utan det gör trafikoperatörerna själva. Vi tillhandahåller dock det IT-system som operatörerna använder för att kunna ta emot och vid behov skicka ärenden mellan sig.

Vad ansvarar Samtrafiken för gällande Resplus-resor?

Samtrafiken tillhandahåller det nationella bokningssystem som möjliggör Resplus-resor. Vi ansvarar också för ett system som hanterar ansökningar om förseningsersättning. Samtrafiken står dock inte för någon försäljning och vi har ingen affärsförbindelse med resenärer.

Samtrafiken kan inte hjälpa dig med din bokning men vi hänvisar dig vidare till rätt kontakt. 

Resplus-mitt

Resplus resevillkor

Här finns de fullständiga villkoren som gäller vid köp av en Resplus-resa inklusive villkor för den Kom-fram-garanti som ingår i din Resplus-biljett.

Resplus-tillägg till SJ Årskort

Genom att köpa ett Resplus-tillägg till ditt SJ Årskort kan du åka med större delen av all lokal och regional kollektivtrafik i hela Sverige. Du kan, men behöver inte, förboka din kostnadsfria resa inom lokaltrafiken, utan det räcker att du visar upp Resplus-tillägget i SJs app eller på SJs periodkort tillsammans med giltig fotolegitimation. Resplus-tillägget gäller även för två medföljande barn, d.v.s. en vuxen kan ta med sig upp till två barn 0-6 år utan extra kostnad.

I dokumentet "Giltighet Resplus periodtillägg" nedan finns en förteckning över trafikoperatörer där produkten gäller för resa.

Vanliga frågor

Här finns svar på de vanligaste frågorna om Resplus. Vill du veta mer, vänd dig till det försäljningsställe där du köpte din Resplus-biljett.

Resevillkor

Vad gäller för att ta med t ex cykel, skrymmande bagage eller djur ombord på resan?

Respektive trafikoperatörs regler gäller. Kontrollera alltid före resan vad som gäller för samtliga operatörer som ingår i din resa. Notera att olika operatörer kan ha olika regler. T ex kan en operatör tillåta cykel ombord medan en annan inte tillåter cykel.

Ingår tåg utomlands i Resplus?

Ja, resor som startar eller slutar i Sverige ingår i Resplus. Däremot ingår inte anslutningar med tåg eller buss vidare i utlandet i Resplus.

Ingår flyg i Resplus?

Nej, flyg ingår inte i Resplus-sammanhang.

Köpa biljett, återköpa biljett, omboka biljett

Var kan jag köpa min Resplus-biljett?

De främsta säljställena är: SJ, Öresundståg, Vy och Norrtåg

Du kan också köpa i SJ:s app, på resebyråer och biljettombud som Pressbyrån och 7Eleven.

Hur ser biljetterna ut?

Biljetterna kan levereras på olika sätt:

  • Biljett skickad som bilaga i pdf-format i ett mejl; kan skrivas ut eller visas upp på skärm. Observera att en bild/skärmdump inte är en giltig biljett.
  • Biljett i app för biljettvisning
  • Biljett utskriven på kvittopapper hos ombud, t.ex. Pressbyrån
Kan jag boka om min biljett?

Du kan boka om biljetten om den är ombokningsbar, vilket står på biljetten. För att boka om kontaktar du det företag där du köpte biljetten.

Om jag inte vill resa längre, vad gör jag då?

Om du bara har ångrat dig måste du ha en återköpbar biljett. Det står på biljetten om du har det. För återköp kontaktar du det företag där du köpte biljetten.

Om det är en försening som orsakar att du inte hinner fram i tid till ett möte/evenemang/fest eller liknande och missar hela syftet med resan kan du få tillbaka pengarna. I det här fallet kontaktar du det trafikföretag som orsakade förseningen så ska de hjälpa dig.

Ledsagning

Jag är i behov av ledsagning, kan jag boka det till min Resplus-biljett?

Ja, det kan du. Du får kontakta det företag där du köpte biljetten så kan de hjälpa dig.

Mitt barn behöver resa och hälsa på en släkting, kan jag få en medföljande på resan?

Tyvärr är det inte möjligt.

Vem kan få ledsagning?

Har du en funktionsnedsättning och behöver hjälp till och från tåget eller vid tågbyte kan du beställa ledsagning. Ledsagning finns på många stationer och kostar inget extra.

Biljettregler

Måste jag åka med den avgångstid som står på biljetten?

Biljetten är kopplad till en avgång och för många trafikföretag är det den avgången som gäller. Inom lokaltrafik kan man däremot resa med en tidigare avgång än den som står angiven på biljetten. Om man åker med en senare avgång gäller inte Kom-fram-garantin eftersom resenären då riskerar att bli sen till nästa anslutning.

I de fall ankomsten till bytestation blir försenad och man missar sin anslutande lokaltrafik, är det tillåtet att resa med en senare avgång. När det blir förseningar ska du alltid ta kontakt med personalen så hjälper de dig vidare.

Det står på min biljett att jag måste ringa och förboka en del av min resa, varför måste jag det?

Vissa sträckor trafikeras inte alltid, utan endast då en resenär vill åka. Det kallas för anropsstyrd trafik. Det sker oftast med mindre fordon eller taxi.

För att kunna åka den valda sträckan måste resenären själv ringa det angivna telefonnumret inom en viss tid för att förboka delresan. Information om vart du ska ringa och hur långt innan står på din biljett.

Trafikstörning och försening

Vad gör jag om jag missar min anslutning?

Om din resa blir försenad så att du kommer missa din anslutning ska du kontakta personalen ombord så hjälper de dig. De kommer hitta bästa lösningen utifrån den givna situationen. Det kan t.ex. innebära att du får ta nästa avgång eller någon form av ersättningstrafik. Om du står på en station/hållplats som är bemannad med personal från trafikföretagen kan de hjälpa dig. Skulle det inte finnas någon att fråga får du kontakta trafikföretagets kundservice.

Vem hjälper mig om det uppstår försening?

Kontakta personalen ombord så hjälper de dig. Om du står på en station/hållplats som är bemannad med personal från trafikföretagen kan de hjälpa dig. Skulle det inte finnas någon att fråga får du kontakta trafikföretagets kundservice.

Vad händer om resan blir så försenad så att jag missar min konsert eller annat viktigt möte?

Om resan befaras bli mer än 60 minuter sen och du bedömer att resan inte längre är meningsfull att genomföra kan du åberopa onyttig resa. Det innebär att du ska få tillbaka pengarna för hela resan. Det är trafikföretaget som orsakat din försening som ser till att du får pengarna tillbaka. Om detta inträffar efter det att resan har påbörjats har du rätt att avbryta resan och få kostnadsfri återresa.

Vad händer om min resa är så försenad att jag missar sista anslutningen?

Om du riskerar att missa sista anslutningen för att komma hela vägen fram ska det trafikföretaget som orsakat förseningen se till att du antingen får ersättningstrafik (t.ex. taxi) eller att du övernattar på hotell och kan fortsätta din resa dagen efter. Du behöver inte stå för några extra kostnader.

Fordonet jag sitter på är försenat så jag kommer att bli försenad till den resa som jag har ringt och förbokat, vad gör jag?

Personalen ska hjälpa dig att antingen kontakta den förbokade transporten och be dem vänta eller ordna ersättningstrafik.

Vad är Kom-fram-garantin?

Med en Resplus-biljett kan du vara säker på att komma fram till slutstationen som finns angiven på biljetten.

Företagen inom Resplus-samarbetet tar gemensamt ansvar för att lösa eventuella problem som uppstår på grund av trafikstörningar och garanterar att du kommer fram till din slutdestination.

Vid eventuell försening kontaktar du ombordpersonalen på tåget eller bussföraren som då hjälper dig på bästa möjliga sätt, genom att rekommendera en senare förbindelse eller en alternativ resväg. Är trafikpersonal inte tillgänglig, ska du ta kontakt med kundtjänsten hos den trafikoperatör som orsakade förseningen.

Hur ansöker jag om förseningsersättning?

Gå till webbsidan för det företag som orsakat förseningen och sök på Resplus förseningsersättning. Där kommer det att finnas en länk till ett webbformulär som du kan fylla i.

Vad händer om min resa är så försenad att lokaltrafiken har slutat att gå?

Om den sista sträckan med lokaltrafiken ingår i din Resplus-biljett kommer personalen se till att du kommer fram även den sista biten.

Om den sista sträckan inte ingår i din Resplus-biljett gäller inte kom-fram-garantin för den sträckan.

Vilken ersättning för försening får jag vid en Resplus-resa?

För en Resplus-resa finns ingen särskild förseningsersättning utöver det som regleras i svensk lag respektive EU passagerarförordningar. Varje delsträcka bedöms separat med undantag för när det är långa tågsträckor över 150 km.

Enligt lag 2015:953 om kollektivtrafikresenärers rättigheter har resenären rätt till ersättning enligt följande:

Vid en resa kortare än 150 km med färdmedel tåg, buss, tunnelbana eller spårvagn ska resenären ersättas med:

- 50 % av biljettpriset vid 20-39 min försening

- 75 % av biljettpriset vid 40-59 min försening

- 100 % av biljettpriset vid mer än 60 min försening.

Enligt tågpassagerarförordning (EU) 2021/782 har resenären rätt till ersättning enligt följande:

Vid en resa som består av en lång tågsträcka från 150 km och längre och en kombination av två eller fler sammanhängande långa tågsträckor ska resenären ersättas med:

- 25 % av biljettpriset vid 60-119 min försening

- 50 % av biljettpriset vid mer än 120 min försening.

Om beloppet motsvarar 4 EUR eller mindre är det valfritt att betala ut ersättning.

Enligt busspassagerarförordning (EU) 181/2011 har resenären ingen rätt till ersättning för försening efter genomförd resa. Resenären erbjuds enbart ombokning eller 100% ersättning för onyttig resa enligt kom-fram-garantin. Om bussbolaget varken erbjuder ombokning eller ersättning för onyttig resa ska resenären få 50% utöver ersättning för onyttig resa, d.v.s. 150% av biljettpriset.

Vid en kombination av en kort och en lång sträcka finns det ingen lagstiftning eller förordning som reglerar rätten till förseningsersättning. Observera att det är fordonets trafikeringssträcka som ligger till grund för mätningen kortare eller längre än 150 km, inte resenärens resa.