Trafiklab
Samtrafiken erbjuder en rad viktiga och värdefulla tjänster för både trafikoperatörer och dess resenärer. Men vi vet också att det såväl inom som utanför vår bransch finns en enorm kreativitet och kompetens som skulle kunna bidra till att utveckla kollektivtrafiken ännu mer. Därför skapades Trafiklab, ett initiativ för öppen trafikdata och en plattform där tredjepartsutvecklare kan ta del av den information som dagligen genereras i kollektivtrafiken.
Genom att ta del av detta data kan vem som helst med idéer och programmeringskunskaper utveckla en tjänst, till exempel en webbplats eller en app, som gör det lättare, snabbare, smartare eller bekvämare att åka kollektivt.
Det här är Trafiklab
Kollektivtrafikdata – vårt bidrag till gemensamma samhällsvinster
Samtrafiken driver via Trafiklab innovation på öppna data inom mobilitetssektorn. Det gör vi tillsammans med olika aktörer både inom och utanför kollektivtrafikbranschen.
Samtrafiken är med Trafiklab också en del av nätverket NOSAD (Network Open Source And Data). Kunskapsdelning och samverkan kring användande och samutveckling av öppna data, öppen källkod och öppna standarder kan bidra till vinster för hela samhället. Detta vill nätverket på ett praktiskt sätt bidra till.
Vi arbetar också kontinuerligt för att öppna upp fler datakällor och förbättra de befintliga. Allt för att skapa ännu fler möjligheter för de utvecklare som är anslutna till Trafiklab.
Datakällor
Vilken data som exponeras på Trafiklab kan förändras över tid beroende på lagstiftning och krav från Samtrafikens ägare. I dagsläget finns följande API:er och datafiler tillgängliga på plattformen:
Resrobot |
En samling av API:er för resesök med hela Sveriges kollektivtrafikutbud |
GTFS Sverige 2 |
Statisk data för all kollektivtrafik i Sverige |
GTFS Sverige 3 (beta) |
Aggregerad statisk- och realtidsdata för samtliga regioner |
GTFS Regional |
Statisk- och realtidsdata per region |
NeTEx |
Regional Statisk data per region |
SIRI |
Regional Realtidsdata per region |
Hållplatsregister (beta) |
Nationella hållplatser mappade mot lokala hållplatser |
KoDa Kollektivtrafikens Databas |
Historisk statisk- och realtidsdata |
Oxify positionsdata |
Realtidspositioner för vissa tåg |
SLs APIer |
Reseplanerare och stolptidtabeller m.m. |
Trafikverkets API |
Stolptidtabeller, tåginformation m.m. |
Utsläppskvalitet |
Miljöpåverkan från olika typer av transportslag |
Europeisk kollektivtrafikdata |
Öppen kollektivtrafikdata i andra europeiska länder |
Den nationella åtkomstpunkten (NÅP)
- Varje medlemsstat i EU har en skyldighet att tillhandahålla en nationell åtkomstpunkt för trafikdata i enlighet med ITS-direktivet (Intelligent Transport Systems, EU direktiv 2010/40). Den svenska nationella åtkomstpunkten (NÅP) för trafikdata hittar man på trafficdata.se.
- Det finns inga krav på att datan skall vara tillgänglig för åtkomst och nedladdning på den nationella åtkomstpunkten, utan det räcker med att det finns en hänvisning till en portal eller motsvarande som ansvarar för viss trafikdata. Den nationella åtkomstpunkten (NÅP) hänvisar till Trafiklab.se som portal och nationell åtkomst till öppen kollektivtrafikdata.
Trafiklabs historia
Trafiklab startades 2011 i samarbete mellan Samtrafiken, SL och RISE Viktoria. Samtrafiken har med hjälp av Trafiklab drivit på frågan om öppna data som en viktig innovationskraft i samhället. Vi har också jobbat för att få upp frågan på agendan i kollektivtrafikbranschen.
Trafikoperatörerna har enligt EUs ITS-direktiv krav på sig att tillgängliggöra sin kollektivtrafikdata i rätt format. Samtrafiken hjälper trafikoperatörerna att uppfylla kraven, och säkerställer därmed att rätt data publiceras på Trafiklab.
Trafiklab ingår i Samtrafikens tjänst Datahantering.
Datahantering
Vill du veta mer om Samtrafikens uppdrag att samla in data från Sveriges alla kollektivtrafikföretag?