Validerbara Resplus-biljetter
Snart blir Resplus-biljetten validerbar – en modern lösning som gör resan både tryggare och mer flexibel. Med digital kontroll och möjlighet till återköp skapar vi en smidigare reseupplevelse i hela Sverige.
Bakgrund och syfte
Resplus-biljetten utvecklas nu till en ny, modern version som blir validerbar hos fler operatörer. Det innebär att biljetten kan kontrolleras digitalt ombord på tåg och buss eller vid biljettkontroll – vilket gör den svårare att förfalska, tryggare att använda och enklare för resenären.
Det här projektet syftar till att alla biljetter, oavsett delsträckor, som säljs inom Resplus i framtiden ska vara validerbara och intäktssäkrade, vilket vissa operatörers biljetter redan är. Arbetet ligger helt i linje med de affärsmål som Samtrafiken, tillsammans med ägare och partners, satt upp för att göra resandet mer pålitligt, hållbart och kundvänligt.
På sikt införs även möjlighet till återköp av hela Resplus-biljetten, oavsett delsträcka. Tidigare har det bara varit möjligt med återköpsbara delsträckor av Resplus-biljetten, men framöver kommer även biljetterna på sträckor som körs av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna (RKM) bli makulerbara så att det går att säkerställa att en återköpt biljett inte kan användas ändå. Det här ger resenärerna större flexibilitet och trygghet om planerna ändras.
Resultat som ska uppnås
Projektet ska bidra till en mer tillgänglig, pålitlig och modern biljettlösning för hela Sverige. Förväntade resultat är bland annat:
- Digitalt validerbara biljetter – ökad säkerhet och enklare kontroller
- Möjlighet till återköp – större flexibilitet för resenärer
- Enhetliga processer mellan trafikföretag och återförsäljare
En smidigare reseupplevelse genom sömlös integration över bolagsgränser.
Vilka ägare och partners behöver vidta åtgärder?
Projektet drivs i nära samarbete mellan Samtrafiken, SJ, Öresundståg och flera regionala kollektivtrafikmyndigheter i södra Sverige: Skåne, Blekinge, Halland, Kronoberg, Kalmar, Jönköping och Västtrafik.
För att lyckas krävs att alla aktörer bidrar med tekniska anpassningar, kravställning och gemensamma tester. Det innebär att både trafikföretag, regionala kollektivtrafikmyndigheter och återförsäljare behöver vidta åtgärder i sina system och processer.
Estimerad tidplan
-
2025 – Gemensam planering, kravställning och teknisk utveckling
-
2026 – Pilot, tester och successiv utrullning
-
Hösten 2026 – Lansering av validerbara Resplus-biljetter i södra Sverige
Stöd från Samtrafiken
Samtrafiken leder och samordnar arbetet. Vår roll är att:
- Säkerställa att teknik, regelverk och kommunikation fungerar mellan alla aktörer
- Koordinera gemensamma arbetsgrupper och styrgrupper för både tekniska och affärsmässiga frågor
- Vara kontaktpunkt för frågor och dialog under projektets gång
- “Resplus får ett efterlängtat systemstöd som aktivt motverkar fuskåkning på RKM-sträckor – ett problem som idag påverkar både resenärer och trafikföretag negativt. Samtidigt höjer vi kundupplevelsen genom att göra valideringen av Resplus-biljetter ombord lika enkel och smidig som för övriga biljetter inom RKM-trafiken. Det innebär mindre krångel för resenären och ett mer enhetligt flöde för personalen.
Dessutom öppnas nya möjligheter att vidareutveckla Resplus – exempelvis genom att erbjuda nya biljettprodukter som bättre möter resenärernas behov. “ säger Peter Lindström, Tjänsteansvarig för Resplus hos Samtrafiken.
Projektet drivs i etablerade forum där deltagande parter samverkar. Här finns också möjlighet för aktörerna att få stöd och svar på frågor direkt från Samtrafiken.