BoB (standard för biljettdistribution och biljettvisering)
En gemensam standard för den regionala kollektivtrafikens biljettsystem.
Introduktion
BoB-standarden är en öppen och frivillig standard som definierar hur kollektivtrafikens biljetter kan distribueras och viseras. Syftet med BoB-standarden är att underlätta för resenärer att köpa och använda biljetter kombinerade mellan olika trafikområden och operatörer, samt att främja interoperabilitet och innovation inom biljettsystem. BoB-standardens fokusområde är regional kollektivtrafik.
Standarden har utvecklats gemensamt, på uppdrag av Samtrafikens styrelse, av Samtrafiken och dess ägare som består av svenska kollektivtrafikmyndigheter och trafikoperatörer/trafikföretag, både offentliga och privata. Den första versionen av standarden publicerades i januari 2017.
BoB består av definitioner och gränssnitt som ska göra det enklare att bygga flexibla biljettlösningar som i förlängningen kan förenkla för resenären att köpa sin resa. För trafikföretagen skapar det flexibilitet i systemleverantörsledet och det möjliggör säker validering av biljetter.
Fördelarna med att använda BoB
Företag som använder BoB kan:
- sälja och validera sina egna biljetter
- validera biljetter sålda via tredje part
- sälja andras biljetter och kombinera dessa med det egna utbudet
Från ett mer tekniskt perspektiv kan företagen:
- modularisera ett traditionellt biljettsystem
- ha flera olika leverantörer för delar av sin biljettförsäljningslösning
- låta olika aktörer utföra specifika uppgifter som till exempel försäljning och validering
Samtrafikens förvaltning av BoB
BoB-standarden förvaltas av Samtrafiken som ansvarar för att utveckla och uppdatera BoB-standarden samt stödja dess implementering och användning.
BoB-standarden är en levande standard som kontinuerligt anpassas till nya behov och tekniker. Förändringsprocessen är öppen och transparent och baseras på förslag och synpunkter från BoB-standardens användare och andra intressenter. Inom förvaltningen driver Samtrafiken ett forum kallat BoB Tech där standardens användare är välkomna att delta. I detta forum diskuteras förändringsförslag och standardens användning i allmänhet. Alla förändringar av BoB-standarden genomgår en remissperiod i BoB Tech och beslutas sedan av en så kallad Change Advisory Board (CAB) som består av representanter från Samtrafikens ägare.
Detta utför Samtrafiken inom förvaltningen:
- Driver utvecklingen av BoB-standarden samt underhåller dokumentationen.
- Tillhandahåller ett system för nyckelhantering och metadata som används för att verifiera deltagande parters identitet för en säker kommunikation.
- Hanterar en öppen dialog om BoB för att det ska finnas en gemensam samsyn och ett övergripande perspektiv.
- Erbjuder användarstöd till de som ska eller håller på att implementera ett system baserat på BoB. Det finns bland annat ett testsystem och ett verifieringsverktyg där man kan testa hur väl det egna systemet följer standarden. Läs mer om samt ladda ner verifieringsverktyget här.
- Lämnar stöd till de som redan har implementationer eller de som har frågor inför en upphandling.
Finansiering
Förvaltningen av BoB-standarden finansieras av Samtrafikens ägare.
I dagsläget är BoB-standarden en helt öppen standard som är tillgänglig för alla att använda utan kostnad. Samtrafiken tillhandahåller även kostnadsfri vägledning och support för de som vill implementera eller ansluta sig till BoB-standarden under förutsättning att detta gagnar Samtrafikens ägare.
BoB-standarden är fri att använda även utanför Sverige. Organisationer som önskar support från Samtrafiken, eller vill vara med och besluta om förändringar kan avtala om detta. Som organisation syftar vi till att kostnadstäcka vår verksamhet.
Vilka använder BoB-standarden?
BoB-standarden är idag implementerad och används i samtliga kollektivtrafikområden i Sverige. Standarden används även i ett antal egenutvecklade biljettsystem hos våra ägare och den har implementerats av flera biljettsystemsleverantörer såsom Ridango, Fara och Atron.
Det finns intresse för BoB-standarden i andra länder och regioner som vill skapa ett enhetligt och kundvänligt biljettsystem för kollektivtrafiken. Redan nu finns ett BoB-biljettsystem hos Strætó på Island. Samtrafiken samarbetar med internationella organisationer och nätverk för att sprida kunskap och erfarenheter om BoB-standarden, samt för att bidra till utvecklingen av globala standarder och lösningar.
Arkitektur och dokumentation
För dig som är intresserad av mer detaljer kring BoB, följ gärna länken för mer information.
Digital grundutbildning BoB
Är du ute efter en introduktion och vill slippa plöja en massa teknisk dokumentation? Då har vi en kurs för dig! I den här korta kursen går vi igenom standardens olika delar och hur den används, på ett lättsamt och pedagogisk sätt.