N92_1673

Ett nationellt distributionssystem

Det nationella distributionssystemet, som sjösattes den 5 mars 2024, är det första i Europa som baseras på den öppna, konkurrensneutrala och internationella standarden OSDM-Online. 

Det kommer att ge fördelar för resenärerna som får det enklare att komma åt, planera och boka en resa med flera trafikoperatörer, även konkurrerande bolag, både inom Sverige och längre fram även till och från Europa.

Samtliga producenter av kollektivtrafik kommer med hjälp av systemet kunna göra sina biljettprodukter åtkomliga och kombinerbara för återförsäljare via tjänsten Samtrafiken DISTRIBUTION. Såväl producenter som återförsäljare kommer kunna hämta det nationella produktutbudet via tjänsten Samtrafiken ACCESS.

Distribuerat ekosystem baserat på den internationella och öppna standarden OSDM-Online

Sverige är först ut i Europa med ett distribuerat ekosystem med flera bokningssystem kopplade till sig. 

Systemet bygger på den öppna och internationella standarden OSDM-Online som är utvecklad av UIC (International Union of Railways). Med denna konkurrensneutrala standard som bas har alla producenter, i såväl Sverige som Europa, möjlighet att ansluta sig. Systemet kommer därmed ha flera bokningssystem kopplade till sig.

Det innebär stora fördelar för resenärerna som får det enklare att komma åt, planera och boka en tågresa med flera trafikoperatörer, även konkurrerande bolag, såväl i Sverige som till och från Europa. 

Samtrafiken erbjuder två tjänster i Sverige, Samtrafiken DISTRIBUTION och Samtrafiken ACCESS.

Den nya infrastrukturen skapar goda förutsättningar för fortsatt utveckling av biljettsamarbetet Resplus. Tjänsten kommer också att kunna möjliggöra säkrare och i större utsträckning validerbara biljetter när dessa införs. Detta kommer i sin tur bidra till ökad säkerhet och säkrade intäkter.

Systemet utvecklas tillsammans med Turnit, ett estniskt företag med erfarenhet av standarder inom järnvägsbranschen i Europa. 

Hur fungerar det nationella distributionssystemet?

Genom tjänsten Samtrafiken DISTRIBUTION får alla Samtrafikens partners sina biljettprodukter distribuerade och därmed blir hela det samlade utbudet av Sveriges kollektivtrafik tillgängligt för återförsäljarledet. Återförsäljare hämtar utbudet via tjänsten Samtrafiken ACCESS.

Distributionssystemet består av följande delar:

I så kallade ”datalager” läggs trafikföretagens utbud in . Det är härifrån tjänsten Samtrafiken DISTRIBUTION hämtar utbudet - antingen från Samtrafikens datalager 1 där Samtrafiken har skapat biljettprodukter som ska säljas eller från trafikoperatörernas egna datalager 2 via ett API.

Ett så kallat distributionsnav 3 hämtar, kombinerar och distribuerar biljettprodukterna från både Samtrafikens datalager och externa datalager.

I säljverktyget Samtrafiken TRAID 4 kan återförsäljare boka resor direkt. Detta är särskilt användbart för återförsäljare som behöver hantera manuell försäljning, såsom i kiosker, butiker eller callcenter. Ett försäljnings-API 5 kan också användas av återförsäljare och trafikoperatörer som vill sälja via egna webbsidor eller appar.

Kommunikationen mellan de olika delarna baseras på den internationella, öppna och konkurrensneutrala standarden OSDM-Online (Open Sales and Distribution Model).

Bild3

Kontaktperson

Peter lindström 400px

Peter Lindström

Tjänsteansvarig

Mejla mig

070-762 31 50

Resplus

Den nya distributionstjänsten kommer att ge goda förutsättningar för fortsatt utveckling av biljettsamarbetet Resplus. 

Läs mer om Resplus-samarbetet

Människor i trappor Centralstationen

Vill du veta mer om standarder?

Den nya nationella distributionstjänsten baseras på den internationella och öppna standarden "OSDM online" (Open Sales and Distribution Model). Vill du veta mer om denna standard eller andra standarder som Samtrafiken använder och förvaltar?

Läs mer

Puff-nyhetsbrevsarkiv