Sunset-over-train-tracks-1246204

Nationell distributionstjänst

Samtrafikens tjänst Nationell distribution, som sjösattes den 5 mars 2024, är den första tjänsten i Europa som baseras på den öppna och internationella standarden OSDM-Online. 

Det här kommer att ge fördelar för resenärerna som får det enklare att komma åt, planera och boka en resa med flera trafikoperatörer, även konkurrerande bolag, både inom Sverige och längre fram även till och från Europa.

Samtliga producenter av kollektivtrafik kommer med hjälp av lösningen kunna göra sina biljettprodukter åtkomliga och kombinerbara för återförsäljare via tjänsten Samtrafiken DISTRIBUTION. Såväl producenter som återförsäljare kommer kunna hämta det nationella produktutbudet via tjänsten Samtrafiken ACCESS.

Distribuerat ekosystem baserat på den internationella och öppna standarden OSDM-Online

Sverige är först ut i Europa med ett distribuerat ekosystem med flera bokningssystem kopplade till sig. 

Systemet bygger på den öppna och internationella standarden OSDM-Online som är utvecklad av UIC (International Union of Railways). Med denna konkurrensneutrala standard som bas har alla producenter, i såväl Sverige som Europa, möjlighet att ansluta sig. Systemet kommer därmed ha flera bokningssystem kopplade till sig.

Det innebär stora fördelar för resenärerna som får det enklare att komma åt, planera och boka en tågresa med flera trafikoperatörer, även konkurrerande bolag, såväl i Sverige som till och från Europa. 

Samtrafiken erbjuder två tjänster i Sverige, Samtrafiken DISTRIBUTION och Samtrafiken ACCESS.

Den nya infrastrukturen skapar goda förutsättningar för fortsatt utveckling av biljettsamarbetet Resplus. Tjänsten kommer också att kunna möjliggöra säkrare och i större utsträckning validerbara biljetter när dessa införs. Detta kommer i sin tur bidra till ökad säkerhet och säkrade intäkter.

Systemet utvecklas tillsammans med Turnit, ett estniskt företag med erfarenhet av standarder inom järnvägsbranschen i Europa. 

Hur fungerar den nya distributions- och försäljningslösningen?

Genom tjänsten Samtrafiken DISTRIBUTION får alla Samtrafikens partners sina biljettprodukter distribuerade och därmed blir hela det samlade utbudet av Sveriges kollektivtrafik tillgängligt för återförsäljarledet. Tjänsten använder standarden OSDM-Online i sitt API (Application Program Interface) för att hämta alla biljettprodukter. Återförsäljare hämtar utbudet via tjänsten Samtrafiken ACCESS. Denna tjänst använder standarden OSDM-Online i sitt API för att distribuera biljettprodukter vidare till olika säljande parter.

Den nya infrastrukturen bygger på fyra viktiga delar (se tillhörande illustration):

  1. Ett så kallat ”datalager” där merparten av Samtrafikens partners kommer att ha sina biljettprodukter. Här läggs trafikföretagens utbud in och det är härifrån tjänsten hämtar upp utbudet.
  2. Säljverktyget Samtrafiken TRAID och ett försäljnings-API. I TRAID kan återförsäljare boka resor direkt, vilket passar de återförsäljare som har behov av att hantera manuell försäljning (som till exempel kiosk, butik eller callcenter) eller som komplement till webbförsäljning. Återförsäljare och producenter som vill sälja via egna säljverktyg (som till exempel webbsidor eller appar) kan i stället välja att hämta utbudet via API.
  3. Resesök för all säljbar markburen kollektivtrafik.
  4. En central tjänst, ett så kallat distributionsnav, som bland annat hämtar, kombinerar och distribuerar biljettprodukterna från både Samtrafikens datalager och externa datalager för de partners som har egna bokningssystem.

Kommunikationen mellan de olika delarna baseras på den internationella och öppna standarden OSDM-Online (Open Sales and Distribution Model).

NDS_bild_siffror

Resrobot  - fokus reseplanering

En konsekvens av lanseringen av den nationella distributionstjänsten är att Resrobot övergår till att renodlat erbjuda möjlighet för reseplanering. Alla reseköp sker i andra försäljningskanaler. Förändringen sker i början av juni 2024.

Aktuellt i projektet

Lansering av den nya lösningen skedde med försäljningsstart den 16 april 2024. Första resedatum för biljetter sålda genom distributionstjänsten är den 4 juni 2024. 

För Samtrafiken medför lanseringen ett kliv in i ett nytt verksamhetsområde med nya processer och rutiner som följd, men också en större rådighet över distribution och försäljning.

Arbetet fortsätter nu  med att bygga ut lösningen med ytterligare funktionalitet och dessutom ska än fler bokningssystem kopplas på.

För branschen som helhet skapar den nya infrastrukturen goda förutsättningar för fortsatt utveckling av biljettsamarbetet Resplus, och den öppna och konkurrensneutrala standard som OSDM-Online utgör ska bland annat göra det enklare för producenter att ansluta sig.

Kontaktpersoner

Personal-Kajsa-Wejander

Kajsa Wejander

Projektledare

Mejla mig

073-086 79 69

bild

Peter Lindström

Tjänsteansvarig

Mejla mig

070-762 31 50

Resplus

Den nya distributionstjänsten kommer att ge goda förutsättningar för fortsatt utveckling av biljettsamarbetet Resplus. 

Läs mer om Resplus-samarbetet

Människor i trappor Centralstationen

Vill du veta mer om standarder?

Den nya nationella distributionstjänsten baseras på den internationella och öppna standarden "OSDM online" (Open Sales and Distribution Model). Vill du veta mer om denna standard eller andra standarder som Samtrafiken använder och förvaltar?

Läs mer

Puff-nyhetsbrevsarkiv