Ledsagningsportalen
För resenärer med funktionsnedsättningar kan det vara utmanande att resa kollektivt. Många kan behöva lite extra hjälp med på- och avstigning på stationer, hållplatser och ombord på fordonen. För att underlätta för branschen att beställa ledsagning ledsagning har Samtrafiken utvecklat ett beställningssystem, Ledsagningsportalen.
Ett beställningssystem för trafikoperatörer och resesäljare
Ledsagningsportalen är ett beställningssystem där trafikoperatörer och resesäljare kan beställa ledsagning till en viss tid och plats genom att söka fram en resa i reseplaneraren. Det går att beställa ledsagning till en bokad resa med fjärrtåg och även till lokala och regionala resor utan bokad biljett. Ledsagning går också att beställa till en Resplus-resa med byten.
Trafikverket har upphandlat utförande av ledsagning på mer än 150 stationer runtom i Sverige. Detta ger en stabil grund för ett stort och brett nätverk av ledsagare som tryggar resan både för resenärer som reser långt respektive lokalt. I upphandlingen ingår även en övervakningsfunktion som hjälper resenären om något oförutsett inträffar under resan.
Om ledsagning
Titta gärna på vår film om ledsagning. Den är cirka fyra minuter lång och innehåller information om själva tjänsten, rättigheter för personer med funktionsnedsättningar, skyldigheter för trafikoperatörer och vad som gäller för beställning av ledsagning.
Organisationer som använder Ledsagningsportalen
- Arlanda express
- Cityterminalen, Stockholm
- Jönköpings länstrafik
- Kalmar länstrafik
- Länstrafiken Kronoberg
- Länstrafiken Region Jämtland
- Länstrafiken Västerbotten
- Mälartåg
- Norrtåg
- SJ
- Skånetrafiken
- SL
- Snälltåget
- Tågab
- Tåg i Bergslagen
- VR Snabbtåg
- Vy tåg
- Västtrafik
- X-trafik, Region Gävleborg
- Öresundståg