Standarder för trafikdata
För att öka resandet med kollektivtrafik blir det allt viktigare att informationen blir mer tillgänglig för resenärer och mellan operatörer. För det krävs ett standardiserat sätt att utbyta information om kollektivtrafiken. Det finns dock flera standarder inom kollektivtrafik och ibland kan det vara svårt att veta vad man skall satsa på.
Läs Samtrafikens white paper om standarder för trafikdata här
Sammanfattning av white paper om standarder för trafikdata
Samtrafiken använder flera olika öppna standarder för att hantera och publicera trafikdata. Detta White paper syftar till att informera om dessa standarder och vara till stöd när man, inom den svenska kollektivtrafiken, skall fatta beslut om vilka standarder man bör använda och kravställa kring inför upphandlingar och projekt
Med trafikdata så syftar vi dels på statiska data som hanterar linjer, tidtabeller, hållplatser och fordonsinformation dels realtidsdata baserad på positionsdata och passagerarräkning men också vidarebehandlad prognosdata.
I allt ifrån trafikplanering, trafikutförande till passagerarinformation så hanteras trafikdata med uppgifter om linjer, hållplatser, tidtabeller, positionsangivelser från fordon och passagerarräkning. Detta data är nödvändigt internt för den egna verksamheten, men minst lika viktig för information till resenärerna. Det är därför viktigt att denna information är tillgänglig och öppen. Därför har även EU reglerat, genom det s.k. ITS-direktivet och EU förordning 2017/1926 ((EU)2024/490 med tillägg och ändringar), att denna data skall publiceras som öppen data genom standarderna NeTEx (Network Timetable Exchange) och SIRI (Standard Interface for Real-time Information).
Samtrafiken har många års erfarenhet av att arbeta med dessa standarder både för våra ägare och partners men också i de europeiska projekt kring standarder som vi deltar i. Som ett stöd inför eventuella upphandlingar och projekt så vill vi därför här lyfta fram de standarder som man skall satsa på för att främja fortsatt utveckling av kollektivtrafiken.
Vi rekommenderar att system som hanterar trafikdata kan exportera detta data på följande format:
- För statiska trafikdata, som tidtabeller, hållplatsdata etc., så bör man använda NeTEx som kan hantera data på den detaljnivå som är nödvändig och är det format som bedöms vara långsiktigt det bästa valet samt också reglerat från EU.
- För realtidsdata, som positionering, passagerarräkning etc., så bör man använda SIRI som kan hantera data på den detaljnivå som är nödvändig och är det format som bedöms vara långsiktigt det bästa valet samt också reglerat från EU.