N92_9970

Försäljningsstarten i den nya distributionstjänsten avlöpte mycket väl

Gävle till Motala var den första Resplus-resan som såldes i den nya distributionstjänsten. De första dagarna med försäljning avlöpte mycket väl och med god samverkan mellan Samtrafiken och SJ. Vi fick möjlighet att finslipa och trimma våra processer och framåt sker nu ett kontinuerligt förbättringsarbete. Sammantaget har det givit oss ett kvitto på att våra förberedelser inför säljstarten varit väl genomförda och en trygghet i att såväl lösning som processer är robusta.
 
Samtrafikens projekt inleddes redan våren 2022 och resan till säljstarten har varit lång och utmanande. Till utmaningarna hör att lösningen baseras på en ny öppen standard (OSDM-Online) som den svenska kollektivtrafikbranschen är först ut i Europa att implementera. Dessutom har flera parallella projekt hos organisationer i det nya ekosystemet behövt takta med varandra för att säkra en framgångsrik lansering.

"Det här projektet har krävt ett stort engagemang hos såväl Samtrafiken som hos våra partners och leverantörer. Jag som projektledare är oerhört stolt över insatsen från Samtrafikens medarbetare, som har lett oss fram till denna lansering. Det hade inte varit möjligt utan rejäl kämpaglöd och en lösningsorienterad och positiv anda genom hela projektet", säger Kajsa Wejander, projektledare vid Samtrafiken.
 
För Samtrafiken medför lanseringen av den nationella distributionstjänsten ett kliv in i ett nytt verksamhetsområde med nya processer och rutiner som följd, men också en större rådighet över distribution och försäljning.
 
Parallellt fortsätter arbete med att bygga ut lösningen med ytterligare funktionalitet, exempelvis att kunna välja specifikt säte. Dessutom ska än fler bokningssystem kopplas på.
 
För branschen som helhet skapar den nya infrastrukturen goda förutsättningar för fortsatt utveckling av biljettsamarbetet Resplus. Dessutom gör den öppna och konkurrensneutrala standarden som OSDM-Online utgör det bland annat enklare för producenter att ansluta sig.

Nationell distributionstjänst

Samtrafikens tjänst Nationell distributionstjänst erbjuder en ny lösning baserad på den internationella standarden OSDM-Online, vilket möjliggör enklare åtkomst, planering och bokning av resor med flera trafikoperatörer i Sverige och Europa. Genom Samtrafiken DISTRIBUTION kan kollektivtrafikproducenter göra sina biljettprodukter tillgängliga för återförsäljare, medan Samtrafiken ACCESS gör det möjligt för återförsäljare att hämta utbudet.

Läs mer om den Nationella distributionstjänsten

 

NDS-puff

Kontaktperson

Personal-Kajsa-Wejander

Kajsa Wejander

Projektledare

Mejla mig