Kaffekopp, block och pennor

Uppförandekod för bokade resor

Inom tjänsten Resplus finns en uppförandekod som gäller vid delning av personuppgifter vid bokade resor. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

För bokade resor med kollektivtrafik behöver man dela personuppgifter mellan den som sålt biljetten och de som utför trafiken. Personuppgifterna behövs för att ta hand om resenären från från bokning, genom resan samt för eventuella efterföljande ärenden.

För att förenkla för alla parter och för att det ska bli en enhetlig hantering av personuppgifterna har Samtrafiken tagit fram en uppförandekod som alla kan hänvisa till. Den beskriver flödet och behovet av personuppgiftsbehandling och vilka parter som behandlar personuppgifterna samt de legala grunderna för denna behandling. Uppförandekoden är ett komplement till dataskyddslagstiftningen och de personuppgiftsbiträdesavtal som har tecknats i branschen.

Uppförandekoden används inom tjänsten Resplus. För att det ska vara känt inom branschen och för resenärerna vilka som aktivt följer uppförandekoden behöver trafikföretag som utför bokade resor registrera det genom en anmälan till Samtrafiken. Använd formuläret längre ner på sidan.

Uppförandekoden revideras vid behov, dock minst en gång per år, genom ett råd som sammankallas av Samtrafiken.

Framtagandet av uppförandekoden har skett i samverkan med många av Samtrafikens partnerföretag samt med Jernhusen AB, Resenärsforum, SilverRail Technologies AB, Svensk Kollektivtrafik och Svenska Resebyrå och arrangörsföreningen (SRF).

Anmälan vad gäller uppförandekod

Genom registrering via nedan formulär meddelar företaget/myndigheten att dess verksamhet följer de principer som finns beskrivna i uppförandekoden för bokade resor angående delning av personuppgifter. I formuläret finns även möjlighet att anmäla intresse för deltagande i rådet för uppföljning av uppförandekoden.

Organisationer som följer uppförandekoden

Trafikutövare

  • Hörvalls Trafik AB
  • MTR Express (Sverige) AB
  • Västtrafik AB
  • Tågåkeriet i Bergslagen AB, Tågab
  • SJ AB
  • Bergslagståget AB
  • Öresundståg AB
  • Skånetrafiken

Säljande part

  • Clyde Travel Management AB
  • SmartResenär i Sverige AB
  • My Way Vårgårda / Vårgårda Resecenter
  • SAVEA NetPro Solutions AB
  • SJ AB
  • All Aboard AB
  • Skånetrafiken

Medlemmar i rådet för uppförandekoden

  • Clyde Travel Management AB
  • SmartResenär i Sverige AB
  • SJ AB
  • All Aboard AB

Kontaktperson

Laila Lindholm Berkhahn

Laila Lindholm Berkhahn

Produktägare

Mejla mig

070-762 33 24