Uppförandekod för bokade resor
Inom tjänsten Resplus finns en uppförandekod som gäller vid delning av personuppgifter vid bokade resor. Här kan du läsa mer om vad den innebär.
För bokade resor med kollektivtrafik behöver man dela personuppgifter mellan den som sålt biljetten och de som utför trafiken. Personuppgifterna behövs för att ta hand om resenären från bokning, genom resan samt för eventuella efterföljande ärenden.
För att förenkla för alla parter och för att det ska bli en enhetlig hantering av personuppgifterna har Samtrafiken tagit fram en uppförandekod som alla kan hänvisa till. Den beskriver flödet och behovet av personuppgiftsbehandling och vilka parter som behandlar personuppgifterna samt de legala grunderna för denna behandling. Uppförandekoden är ett komplement till dataskyddslagstiftningen och de personuppgiftsbiträdesavtal som har tecknats i branschen.
Uppförandekoden revideras vid behov, dock minst en gång per år, genom ett råd som sammankallas av Samtrafiken.
Framtagandet av uppförandekoden har skett i samverkan med många av Samtrafikens partnerföretag samt med Jernhusen AB, Resenärerna, SilverRail Technologies AB, Svensk Kollektivtrafik och SRF Svenska Resebranschföreningen.
Organisationer som följer uppförandekoden
Alla trafikutövare som har tecknat Samtrafikens partneravtal och personuppgiftsbiträdesavtal ska följa uppförandekoden. Alla distributörer och återförsäljare som har tecknat ACCESS-avtal och personuppgiftsbiträdesavtal ska följa uppförandekoden
Medlemmar i rådet för uppförandekoden
- Clyde Travel Management AB
- SmartResenär i Sverige AB
- SJ AB
- All Aboard AB
- Resenärerna
- TrainPlanet AB
- VY Travel AB
- Railtic